Je kunt de organisatie van je werk nog zo goed op orde hebben, werken via de principes van GTD, en je taken goed afwerken – dat betekent nog niet dat het allemaal in één week past.

De weerbarstige praktijk is dat er geregeld in één week meer op je af komt dan in één week afgehandeld kan worden. Sterfgevallen of ingrijpende, acute pastorale kwesties. Als je hart hebt voor de gemeente, ben je er, zonder de prikklok te hanteren.

Mijn belangrijkste strategie om hier mee om te gaan, is ruimschoots voor deadlines werken waar mogelijk. Ik maak preken enkele weken tevoren, zodat ik een buffer heb als er zich iets voordoet. Zodat ik in crisissituaties niet óók nog moet denken aan de preken voor zondag die allebei nog af moeten. Deze manier van werken vraagt wat discipline, maar eigenlijk is het niets anders dan eerst drie preken maken en vervolgens net zo hard werken als je anders ook zou doen. Bovendien werkt het even laten liggen en bezinken van preken voor mij erg goed.

Hoe nuttig ook, deze manier van werken voorkomt niet dat je alsnog dubieuze, of zelfs verkeerde, keuzes kunt maken. Ik kwam hierop toen ik afgelopen week van de kerkenraad toestemming kreeg om volgende week en een andere week in maart afwezig te zijn om aan mijn proefschrift te werken. In één uur had ik mijn agenda voor twee complete weken leeggemaakt. Dat kán dus. Zeker, er is vervanging nodig, en ik heb mijn preken (volgens de genoemde methode) te voren gemaakt, zodat de eerstvolgende preek die ik moet schrijven, die van 21 maart is. Maar je kunt zelfs een complete week vrijmaken. De volgende vraag was: waarom lukt me dit nu maar zo moeilijk voor mijn gezin?

Voor mij is deze actie reden om nog eens goed mijn prioriteiten en verantwoordelijkheden tegen het licht te houden. Moet er niet een keer vaker een streep door een aantal afspraken, om voorrang te verlenen aan wat belangrijker is?

Uitdaging: kijk eens naar je agenda van de komende maand. Past het bij wat écht belangrijk is, of is het ’t nét niet? Misschien wordt het tijd om een paar keuzes te maken.

