Als je trouw een weekly review doet (uitleg: onderdeel van GTD), dan zie je soms een week voor je die al flink gevuld is. Ervaring leert dat er nog de nodige onvoorziene kwesties en pastorale contacten bij komen. Als je de tijd neemt om de week in ogenschouw te nemen, kun je er flink tegen op zien, of vurig hopen dat er weinig onvoorziens bij komt.

Een idee. Stel jezelf de vraag: “wat kan ik afzeggen?” Dat lijkt voor de hand te liggen, maar in de praktijk doen we het niet zo snel. Er zijn nu eenmaal afspraken waarvan het jammer is om ze af te zeggen of uit te stellen, maar geen groot probleem. Dat te beseffen lijkt me al gezond: ik ben niet onmisbaar. Maak eens de afweging of het nut, of de vreugde, van wél door laten gaan opweegt tegen de moeite die het kost om alles in de agenda van deze week te persen. Als dat zo is, dan hoef je je ook niet langer te kwellen met de vraag of het niet te veel is. Maar is het anders, dan misschien toch maar de planning aanpassen. Dat kon wel eens zo’n bevrijdend gevoel geven dat je je andere werk ook met meer vreugde doet.

Overigens geldt hiervan wat voor dit hele blog opgaat: ik schrijf dit niet omdat ik er zo buitengewoon goed in ben, maar omdat ik het zo hard nodig heb.

Deel gerust je ervaring in de comments hieronder.

