“Guard your mornings.” Wie het zei op de predikantenconferentie in Leicester, weet ik niet meer, maar het is wel bij me blijven haken. Om te voorkomen dat je achter de feiten aan loopt, of dat je in zo’n tempo voortleeft dat je ziel er bij verkommert, is het goed om de ochtenden te reserveren voor het persoonlijk gebed, Bijbellezen én de voorbereiding van de preken. Bewaar bezoekwerk, vergaderingen en die grote tijdrover e-mail zo veel mogelijk voor de middagen en avonden.

De voordelen lijken mij evident – en als je ’t jezelf aanwent, worden de voordelen alleen maar groter. ’s Ochtends draag je nog niet alle indrukken van een complete dag met je mee en ben je nog fris. Als je vervolgens ’s middags op bezoek gaat, toch ook vaak om uit te delen en te bemoedigen, kan dat omdat je ’s ochtends zelf bij de Bron bent geweest. En als het eens tegenloopt en vergaderingen en bezoeken uitlopen, is het tóch anders als je die ochtend in alle rust je al op de preek hebt kunnen bezinnen. Voor het ritme is het ook goed: mijn ervaring is dat als je de ochtend goed hebt kunnen werken, het meestal met de middag en avond ook goed komt.

Eigenlijk is het niet eens zo moeilijk om je ochtenden vrij te houden, is mijn ervaring. Spreek om te beginnen ’s ochtends niets af. De prediking en de zorg voor je eigen ziel zijn prioriteit – is er werkelijk geen middag waarop je die vergadering kunt inplannen? Als je veel wordt gebeld, kun je overwegen de telefoon tot 12 uur op de voicemail te zetten. Als je in het voicemailbericht je mobiele nummer noemt, weet men je voor urgente gevallen wel te vinden.

