Wat en waarom preekpost

Elke week stuur ik naar een lijst gemeenteleden een e-mail met zogenaamde preekpost. Je kunt het ook een andere naam geven natuurlijk. De inhoud ervan bestaat uit informatie over de diensten van de komende zondag. Wie er voor gaat, over welk bijbelgedeelte en welk thema en welke serie de preek gaat. Het bevalt mij en ook vele gemeenteleden erg goed.

  • Op die manier is het voor gemeenteleden niet een complete verassing wat er in de kerkdienst zal gebeuren.
  • Mensen verheugen zich op wat er komen gaat.
  • Het vergroot de betrokkenheid op de kerkdiensten.
  • Het is een web 2.0 manier van ervaren van verbondenheid: elke week een e-mail van je predikant.
  • Het mailtje vormt voor gemeenteleden een aanleiding om terug te mailen. Het verlaagt de virtuele drempel van de pastorie.

Hoe?

Een preekpost ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Broeders en zusters,

Ochtenddienst
In de ochtenddienst hoop ik zelf voor te gaan naar aanleiding van het jaarthema “welkom” over de plek van kinderen in de kerk. Hoe kunnen we de fakkel overdragen aan volgende generaties?
Dat naar aanleiding van Luc 18:15-17.

Middagdienst
De middagdienst ben ik voor de derde keer op rij in Eemdijk en mijn collega ds. Hagg gaat dan hier voor. Hij preekt over het avondmaal vanuit zondag 29 en 30 van de Heidelbergse Catechismus. Daarnaast lezen we in deze dienst Matteüs 26: 20 – 28; NGB art. 35

Een gezegende zondag toegewenst en hartelijke groet,

Gerke Roorda

–––––––––––––––––––––––––––––
ds. G. Roorda
Godfried van Seijstlaan 50
3703 BT Zeist
030-6919974 (werk)

gerkeroorda@hetnet.nl
http://home.kpn.nl/gerkeroorda

 

Let er wel op dat je de e-mailadressen van de gemeenteleden in het bcc-veld plaatst. Geef ook de mogelijkheid dat mensen zich af kunnen melden voor de preekpost. Zorg dat mensen ook weten waar je de preekpost-lijst verder voor wil gebruiken (bijvoorbeeld op maandag overlijdt iemand die op vrijdag begraven wordt, dat wil je graag communiceren naar gemeenteleden). Dat voorkomt dat mensen zich gespamd voelen.

De bijbelgedeeltes kun je (bijvoorbeeld via www.biblia.net) eenvoudig toevoegen. Ik maak zelf altijd een hyperlink. Die hyperlink maak ik het snelst door via Typinator (een programmaatje waarbij een afkorting of sneltoets automatisch veranderd wordt in de gewenste tekst) dit stukje link te plakken: “http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=” en achter het “=” teken kun je eenvoudig de bijbeltekst typen.

Collega?

Meestal ga ik één dienst per zondag voor, de andere dienst ruil ik dan met een collega of er komt een andere gastpredikant. Aan het begin van de week stuur ik hen een mailtje met de vraag om input voor de preekpost. Hoe dat bij windows werkt weet ik niet precies, maar op de mac kun je vanuit de agenda (ical) jezelf automatisch een mailtje laten sturen. Op maandag stuur ik mijzelf dit mailtje die ik vervolgens invul en doorstuur naar de desbetreffende collega:

Beste collega,

Komende zondag## hoop je voor te gaan in een dienst in Zeist.
Ik heb de gewoonte om de donderdag ervoor via de mail zogenaamde “preekpost” rond te sturen.
Daarin vermeld ik waar de diensten over gaan, wat het thema is, wat er gelezen wordt.

Voor jou de vraag:
-Over welk gedeelte preek je komende zondag?
– Wat is het onderwerp of thema?
– Heb je verder nog info die het vermelden waard is?

Ik zie je reactie graag tegemoet voor donderdag a.s. 12.00 uur.

 

(Eerder gepubliceerd op: http://gerkeroorda.wordpress.com/)

