In een eerdere bijdrage heb ik beloofd om voor Gerke’s handige Mac-toepassingen een equivalent te zoeken voor PC-gebruikers. Hij schreef een boeiende post over het programma Quicksilver, waarmee je programma’s, bestanden en websites snel kunt openen. Kan dat ook voor wie, zoals ik, nog gekluisterd is door software van Microsoft?

Wie op het web zoekt naar een vergelijkbare toepassing voor Windows komt al snel de naam van het programma Fingertips tegen. Dit programma wordt gemaakt én vervolgens op allerlei sites aangeprezen door Taco Oosterkamp. Het combineert, in hoofdzaak, twee functies (excuses voor de Engelse termen):

  • text-expander (snel produceren van standaardtekst, m.b.v. afkortingen)
  • auto-launcher (snel opstarten van veel gebruikte programma’s)

Na een eerste, instabiele installatie van dit programma verwijderde ik Fingertips al snel van mijn computer. Eenmaal bekomen van de teleurstelling, gaf ik het nog een kans. Inmiddels gebruik ik het zeer regelmatig en tot volle tevredenheid.

Eerst twee voorbeelden van mijn gebruik van de ingebouwde text-expander (“Fingertype”):

  • Veel mails sluit ik tegenwoordig af met de toetscombinatie “grd”. Fingertips vult de tekst automatisch aan tot “Groeten, Daniël”.
  • Met de toetsencombinatie “bq” [mijn afkorting voor bible query, zoekopdracht in de bijbel] kan ik makkelijk een bijbelgedeelte nazoeken op de site Biblija.net. Als ik deze afkorting in de adresbalk van mijn browser typ, verschijnt de tekst “http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=”. Daarachter dan de afkorting van de bijbeltekst, bv. mt 1:1, op enter drukken, en de tekst van Matteus 1:1 verschijnt op mijn scherm.

Als je er eenmaal op let, blijken er veel teksten te zijn die je onnodig vaak typt. Het bedenken en invoeren van toetscombinaties vraagt een geringe tijdsinvestering, die zich makkelijk terugbetaalt. Een alternatief voor de text-expander van Fingertips is bv. het programma PhraseExpress. Dit programma biedt meer opties, maar werkt (in ieder geval op mijn pc) minder stabiel.

Volgende keer verder over de auto-launch-functionaliteit van Fingertips.

