Volgers van het populaire Nederlandstalige productiviteitsblog Lifehacking.nl wisten het al: Er is weer een nieuwe editie verschenen van het boek met lifehacking-tips. Het boek is uitgebreid tot 175 hacks, terwijl er ook geschrapt is in de tekst van vorige edities. Net als vorige edities is het boek niet alleen op papier te koop, maar ook te downloaden als pdf.

Om deze recensie dan maar meteen met hack 176 te beginnen: Hoe lees je zo’n boek van 274 pagina’s in pdf? Ik gebruik daarvoor de functie “automatically scroll” in de gratis pdf-reader van Adobe. Met behulp van de toetscombinatie SHIFT+CONTROL+H schakel je deze functie in. Vervolgens kun je door gebruik van de cursortoetsen (pijltje omlaag  en omhoog) de leessnelheid bijstellen. Meteen een mooie oefening in snellezen.

Het boek is ingedeeld in zes hoofdstukken: Algemene tips, Kantoortips, Windows & Outlook, Persoonlijke ontwikkeling, Web 2.0, Mac-tips. Deze indeling geeft meteen aan hoe breed het terrein van “lifehacking” is. Ten opzichte van eerdere versies is vooral de ruime aandacht voor de sociale media (“Web 2.0”) een welkome aanvulling.

Ik ga me in deze minirecensie niet wagen aan iets wat ook maar in de buurt komt van een samenvatting van het boek. Lees het zelf, zou ik zeggen. Het leest vlot weg en je komt dan vast een aantal voor jou bruikbare tips tegen. Als appetizer geef ik hieronder alleen aan welke drie tips ik na lezing het meest bruikbaar vind:

1. Stel jezelf vijf keer de ‘waarom?’-vraag (#78). Mensen zijn niet zo rationeel als ze zelf denken te zijn :). We maken keuzes vaak op basis van niet-rationele overwegingen, waarna onze ratio er argumenten bij zoekt. Daar worden keuzes niet automatisch beter van.  Deze hack daagt uit om je ratio te activeren en jezelf te bevragen. (“Waarom wil je die iPad… Waarom nu… Waarom kijk je niet naar alternatieven… &c.).

2. Streef naar perfectie alleen op de momenten dat het er echt toe doet (#97). Deze hack gaat er, ik denk terecht, van uit dat de meeste mensen een zekere neiging tot perfectionisme hebben. De boodschap is om deze neiging functioneel te gebruiken, wanneer je iets moet of wilt doen dat echt belangrijk is. Zo niet, accepteer het “verlies” en leef met het gegeven dat niet alles perfect kan zijn.

3. Gebruik SHIFT+F5 in MS Word (#53). Deze gebruik ik nu elke werkdag bij het schrijven van mijn proefschrift. Met behulp van deze toetsencombinatie ga je terug naar de plaats van de cursor als je al scrollend op een andere plek in het document bent beland.

