Xobni, het woord ‘inbox’ maar dan omgekeerd, is een tool waarmee je je inbox een extra laag geeft. Het was er al voor Outlook, maar is er nu ook voor GMail online, zoals op lifehacking.nl enthousiast aangekondigd en uitgelegd.

Na een weekje gebruiken heb ik ontdekt dat Xobni vooral handig is om je sociale netwerken en e-mail bij elkaar te brengen. Als ik iemand een mail stuur, toont Xobni me direct daarnaast de Facebook- en Twittergegevens van die persoon (al werkt het bij Facebook beter dan bij Twitter, is mijn gevoel). Dus ben ik me de afgelopen week met veel mensen via Facebook gaan verbinden, en reageer ik meer op wat ze schreven. Feitelijk deed ik niet zo veel met Facebook, totdat ik Xobni installeerde.

Een nadeel, dat echter makkelijk te ondervangen is: het automatisch aanvullen van adressen doet Xobni een fractie trager dan GMail zelf, en ook niet altijd even correct. Gewoon uitschakelen en GMail zelf gebruiken, zou ik zeggen.

Hier kun je je aanmelden voor Xobni for GMail Beta.

