Vooraf eerst even dit: Dit blog gaat niet alleen over handige programmaatjes en software.

Deze spontane ontkenning vraagt om een verklaring. David Allen, de drijvende kracht achter “Getting things done“, maakt in dit filmpje duidelijk dat je met mooie apparaten of apps op zich nog niet zoveel opschiet. Het gaat om de achterliggende methode.

Goed, dit gezegd zijnde, wil ik toch wijzen op de toepassing Workflowy. De makers hebben een aardig motto meegegeven aan hun toepassing: “Make lists, not war”. Dit drukt precies uit wat je kunt doen met Workflowy: Lijstjes maken.  Nu hadden we daar al pen en papier voor, maar het voordeel van deze toepassing is dat je lijsten kunt eindeloos kunt ordenen en structureren. (En de scholastici zeiden al: Sapientis est ordinare). Bovendien zijn de lijsten goed doorzoekbaar, en kun je tags (#) en contexten (@) toekennen aan onderdelen. De sobere opmaak nodigt uit om eens rustig je gedachten te ordenen.

Ik ga verder hier niet uitleggen hoe Workflowy werkt. Dit filmpje is duidelijk genoeg.

Maar waarom zou je het gebruiken? In theorie biedt Workflowy alles voor een eenvoudig  GTD-systeem. Je kunt de lijsten in dit programma laten corresponderen met je doelen voor de lange en korte termijn, onderverdeeld in aandachtsgebieden, projecten en als onderste laag de “next actions”. Wanneer je deze concrete actiepunten steeds voorziet van een “context” (@), kun je met Workflowy makkelijk opzoeken wat je @bureau of @onderweg te doen hebt.

Om eerlijk te zijn gebruik ik Workflowy momenteel alleen voor het bijhouden van mijn doelen en projecten. Omdat Workflowy nog niet mobiel beschikbaar is, houd ik mijn takenlijsten bij via Rememberthemilk.

Heb je liever één systeem, en werk je met Outlook. Lees dan nog eens deze bijdrage van Florimco van der Rhee.

