Getting Things Done betekent voorbereid zijn op wat komt. Je gereedschappen en materialen onder handbereik hebben om direct aan de slag te kunnen gaan. Eén van de middelen daarvoor zijn de checklists. Checklists helpen om te focussen op dat wat werkelijk belangrijk is, zonder je af te hoeven vragen “was ik nog iets vergeten?”

Voor gesprekken met het oog op rouwsamenkomsten en trouw- en doopdiensten heb ik ‘checklists’ gemaakt in de vorm van gesprekspapieren Met name bij een sterfgeval is het erg makkelijk een checklist te hebben liggen. Het is vaak toch onverwacht dat je naar iemand toegaat en ik heb dan niet altijd de ruimte om het gesprek tot in de puntjes mentaal voor te bereiden.

Daarnaast geeft het papier helderheid aan de mensen met wie ik in gesprek ben. Vaak mail ik het papier van tevoren toe, dan kunnen ze zich vast voorbereiden. Zie hier voor de checklists:

brief doopgesprek

brief huwelijksbevestiging

brief rouwsamenkomst

Hack de brieven gerust, pas ze aan, schuur ze bij, maak ze op maat, leg je gereedschap klaar! Heb je nog aanvullingen? Laat het ons weten.

 

