Als ik terugkom van vakantie is mijn neiging om binnen redelijk afzienbare tijd mijn mail te checken. Soms terwijl de auto nog ingepakt is, soms later, maar in elk geval de dag zelf nog. Waarom? Wat helpt het? Of is het de kick van het aantal ongelezen emails dat één vakantie oplevert?

Nu heb ik tijdens mijn vakantie besloten om op de vrijdag dat ik thuis kom nog geen mail te checken, die zaterdag en zondag ook niet. Ik heb me voorgenomen om de maandag waarop ik weer aan de slag ga niet te beginnen met het checken van mijn mail. First things first. Eerst wil ik graag God danken voor de rust en ruimte van de vakantie, Hem bidden om een zegen voor het nieuwe seizoen en zijn Woord ontvangen.

En dan… nog steeds geen mail checken. Eerst het komende seizoen, het komende half jaar, de komende maand en de komende week overzien. Plannen maken, ideeën vastleggen, alle o-ja-dat-wil-ik-niet-vergeten’s vastleggen zoals David Allen dat leert. En pas dan, als ik weet welke richting ik uitwil en wat mij te doen staat, pas dan gaat de mailbox open. Laat maar komen die mail! Op die manier is niet mijn email richtinggevend voor wat ik ga doen, maar die zaken die er echt toe doen.

