Wat heb ik afgelopen week eigenlijk gedaan? Ben ik met die dingen bezig geweest waar ik me mee bezig had willen houden?

Sinds kort houd ik in Evernote een weekboek bij met per dag korte notities van wat ik gedaan heb. Voor mijzelf is het handig om terug te kunnen lezen wat ik ook alweer gedaan had afgelopen week. Dan kan ik tevreden zijn over dat wat ik wel gedaan heb. Ook kan ik vervolg acties formuleren voor nog niet afgeronde projecten waar ik aan gewerkt heb. En als een week min of meer verzand is in het doen van heel veel dingetjes en klusje maar niet dat wat ik eigenlijk wil doen, dan helpt het me om opnieuw te focussen op mijn kerntaken.

Daarnaast deel ik het weekboek met mijn kerkenraad. Vaak heeft een kerkenraad weinig inzicht in waar je als predikant zo door de week nu mee bezig bent. Door mijn weekboek met de kerkenraad te delen laat ik hen over mijn schouder meekijken. Dat maakt het werken als predikant voor mij minder solistisch. De kerkenraad weet waar ik mee bezig ben, hoe een week voor mij er uit ziet, wat ik wel en niet doe, hoe wat we besproken hebben op een vergadering uitwerkt in mijn werk van elke dag. Ik merk dat het tegelijk een stimulans voor me is om die dingen te doen die van belang zijn.

