Vroeger, heel vroeger had je een computer. Je typte je preek in de duurbetaalde apparaat – en dan niet vergeten om het bestand op te slaan op een floppy-disk. Maar toen kwam de laptop in huis en ging je met een usb-stick bestanden uitwisselen met de desktop. En nog later deed de smartphone zijn intrede.

En nu heb je opeens een hele reeks handige apparaten tot je beschikking. Maar hoe houd je het overzicht? En hoe weet je waar je de meest actuele versie van je preek hebt opgeslagen?

Nu bijna iedereen in ons deel van de wereld vrijwel continu kan beschikken over een snelle internetverbinding, is er de trend om te werken vanuit “the cloud”-een metafoor voor het internet. Er zijn de laatste jaren veel mogelijkheden ontwikkeld om digitale data te synchroniseren via het wereldwijde web. Maar werken in “the cloud” biedt nog meer mogelijkheden. Ik bespreek er vier:

  1. Synchronisatie: Op meerdere apparaten (pc, laptop, smartphone, tablet) kunnen werken aan het zelfde bestand. Of, maar dat is een eigenlijk een ander onderwerp, toegang hebben tot dezelfde e-mail, kalender, adresgegevens.
  2. Backup: Zonder omkijken altijd een online-backup hebben van de meest actuele versie van je bestanden. En, als je laptop wordt gestolen, zeker weten dat je bestanden ook nog op de desktop staan.
  3. Online werken: Kunnen werken aan documenten, ook als je niet achter je eigen computer zit. (En in sommige gevallen zonder de bestanden te hoeven openen in Office).
  4. Samenwerken: Documenten of mappen delen met collega’s, kerkenraadsleden of je levensgezel.

Er zijn ondertussen veel aanbieders van online-synchronisatie en -backup. Er is zelfs een flinke concurrentie gaande op dit gebied tussen de grote spelers Windows, Apple en Google. Voor de consument is dit gunstig, omdat alle aanbieders ons proberen te lokken met een grote hoeveelheid gratis online opslagruimte.

Hieronder bespreek ik vier aanbieders:

  1. Dropbox: De meest bekende en waarschijnlijk ook de beste aanbieder. Al had het bedrijf onlangs wel een probleem met de beveiliging – maar ze zeggen dat het verholpen is. Dropbox is simpel te installeren en vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Standaard wordt 2 GB gratis opslagruimte geboden. Je kunt hiermee alleen bestanden synchroniseren en online bewaren. Wie meer wil dan deze 2 GB moet flink betalen ($ 79 per jaar voor 25 GB).
  2. GoogleDocs: Uiteraard doet internetreus Google ook mee in de jacht op onze digitale gegevens. Wie een Google-account heeft krijgt 1 GB opslagruimte bij GoogleDocs. Je kunt deze ruimte gebruiken om eigen bestanden op te slaan. Helaas biedt GoogleDocs geen mogelijkheid om bestanden te synchroniseren met je pc. (Er zijn wel betaalde programma’s die dit mogelijk maken, bv. SyncDocs). Ook de relatief beperkte opslagruimte is een minpunt. Daartegenover staan twee pluspunten: (1) Je kunt via GoogleDocs heel makkelijk documenten online bewerken en delen. (2) Je kunt voor het luttele bedrag van $ 5 per jaar 20 GB ruimte bijkopen. En voor $20 krijg je zelfs 80 GB – ruimte die je kunt gebruiken als je ook je foto’s gaat backuppen via Google’s Picasa.
  3. Windows LiveMesh: Jarenlang stond Microsoft achteraan in de rij als het ging om innovaties op het gebied van werken “in the cloud.” Het lijkt erop dat ze nu bezig zijn met een inhaalrace. Een belangrijke stap is dat het bedrijf de nieuwste versie van haar Office-software gratis online ter beschikking stelt. Je kunt dus “in the cloud” nieuwe Word-documenten etc. maken, bewerken en delen. Daarbij biedt het bedrijf een zgn. SkyDrive van 20 GB gratis aan. Van deze opslagruimte kun je 5 GB gebruiken om bestanden te synchroniseren tussen apparaten via de applicatie LiveMesh. De installatie verloopt – het blijft Windows – soms een beetje onlogisch. Maar als het eenmaal werkt, dan heb je er geen omkijken meer naar.
  4. Apple iCloud: Voor de volledigheid noem ik hier ook deze nog niet beschikbare dienst van Apple. De aanbieder belooft een vergelijkbare dienst als Windows, maar dan met een maximum van 5 GB opslagruimte. Een interessante extra feature, waar wel voor betaald moet worden, is de mogelijkheid om je complete muziekcollecte online te bewaren via iTunes.

Een paar overwegingen tot slot:

  • Op dit moment vind ik Windows LiveMesh het meest interessant. Het is een goed product met veel (gratis) opslagruimte.
  • Wie van simpel houdt en relatief weinig bestanden wil synchroniseren, adviseer ik Dropbox.
  • Houd bij de keuze ook rekening met de mogelijkheden van je smartphone. Voor elke slimme telefoon is er wel een Dropbox-app beschikbaar. En met Google valt meestal ook wel te praten. Maar kies je voor Windows’ SkyDrive of Apple’s iCloud, dan wordt het vast ingewikkelder.
Advertenties