Bij het maken van een preek maakte ik in de tekstverwerker (Word of Pages) altijd een hele serie documenten aan. Tijdens het proces was het dan een voortdurend wisselen tussen documenten. Dat ging prima, totdat ik onlangs Scrivener ging gebruiken, toen merkte ik dat het ook heel anders kan.

Scrivener, een programma dat beschikbaar is voor de Mac en sinds kort ook voor Windows, is speciaal ontworpen voor het schrijven van lange teksten zoals een boek, een dissertatie of een artikel. Het idee is dat je al je aantekeningen, verzamelde materiaal, kladjes, spontane ideeën, voorwerk etc… en ook het stuk waar je aan werkt in hetzelfde bestand en direct onder handbereik hebt. En dat ook alle hoofdstukken en paragrafen wel los geschreven kunnen worden, maar zich toch in hetzelfde bestand bevinden.

In één oogopslag ziet dat er voor mij zo uit:

Onder “Research” bevindt zich al het voorbereidend werk, inclusief ook het bijbelgedeelte. Onder “Draft” de afzonderlijke onderdelen van de preek. Door de mogelijkheid van een split-screen heb je het deel waar je in schrijft en het deel wat je er naast wilt bekijken en/of uit knippen en plakken direct onder handbereik.

Als de preek of je boek of document klaar is kun je door middel van “Compile” precies aangeven hoe je welk delen uit wil voeren naar de printer, naar pdf, docx, html, multimarkdown etc… Zo voer “compile” ik de preek voor de beamer zodat de aanwijzingen voor de beamer er in staan. En ik “compile” de preek een keer zonder alle beamer aanwijzingen. Zo heb je talloze mogelijkheden.

Je kunt het programma hier downloaden en 30 dagen gratis uitproberen, bevalt het je dan kun je het voor een paar tientjes aanschaffen.

