Er zijn talloze blogs die absoluut de moeite van het volgen waard zijn. Maar hoe doe je dat nu op een effectieve manier? De eerste stap is om de blogs die je van belang vindt via rss te volgen. Daar zijn allerlei mogelijkheden voor, zelf maak ik gebruik van de googlereader, die ik vervolgens op mijn iPad ‘lees’ met behulp van de app Feeddler.

De artikelen die geproduceerd worden op de blogs die ik volg zijn niet allemaal van even groot belang. Sommigen zij voor mij niet de moeite van het lezen waard, anderen vind ik aardig even gezien te hebben, volgende artikelen daar ‘moet’ ik iets mee. Maar ja, wat dan? En hoe dan? Ofwel ik wilde graag de blog artikelen behandelen volgens de GTD-methode: wat wil ik hiermee?
  • Niets ->; prullenbak
  • Bewaren ->; archiveren
  • Actie ->; Project of actie van maken
De eerste stap ‘niets’ er mee doen was niet zo moeilijk. Maar bewaren of een project of actie ervan maken, wat is een efficiënte manier om blog artikelen een plek te geven in je systeem? Ik doe dat nu via ifttt (wat staat voor if this then that). Met ifttt kun je verschillende web hulpmiddelen aan elkaar koppelen. Bijvoorbeeld: als ik twitter met #blij post dan mijn tweet op facebook.
Via ifttt heb ik de task aangemaakt dat als ik in mijn googlereader een artikel een ster geef, het artikel automatisch geplaatst wordt in mijn evernote notitieboek getiteld ‘inbox’. Zo staan alle belangrijke blogartikelen onmiddelijk gearchiveerd in evernote. Op een moment dat mij goed uitkomt kan ik mijn evernote inbox verwerken: de blog artikelen archiveren, er projecten van maken en er acties aan verbinden.
Met behulp van ifttt kan ik snel en effectief door mijn rss-reader heen scrollen, met één sterretje er uit pikken wat ik van belang vind en het een plek geven in mijn systeem.
